До уваги батьків

БАТЬКАМ НА ЗАМІТКУ

Дотримання правил роботи за комп'ютером

 Ніхто, мабуть, не стане заперечувати той факт, що для багатьох людей комп'ютер став важливою і необхідною частиною способу життя. В даний час жодна галузь людської діяльності не обходиться без застосування комп'ютерної техніки. Комп'ютер допомагає людині у вирішенні багатьох завдань, полегшує працю, відкриває нові горизонти для думки і дій, надає нові можливості. Але не варто забувати про те, що існує зворотний бік медалі. Тривала робота за комп'ютером негативно позначається на багатьох функціях нашого організму: нервовій діяльності, ендокринній, імунній та репродуктивній системах, на погіршені зорі і кістково-м'язовому апараті людини і т.д. Що це може означати для людини? Все що завгодно! Від зіпсованого зору до варикозного розширення вен на ногах. Так як же бути? Як уникнути шкідливого впливу комп'ютера на організм?
Занурюючись у віртуальний світ, людина як би відгороджується від реальності, перестає цікавитися оточуючим. А  особливо вразливі в цьому плані діти і підлітки, які ще не сформувалися як особистості і легко піддаються згубному впливу. Відносно деяких ігор у підлітків формується залежність, подібна до наркотичної. У багатьох комп'ютерні ігри викликають агресивний настрій, але є й такі, які розвивають позитивні якості.
Комп'ютер, як і все, що оточує нас, може бути і корисним, і шкідливим.
Досліджуючи проблему впливу комп'ютера на здоров'я людини, ми переконалися, що сучасні інформаційні технології безумовно впливають на організм користувача і «спілкування» з комп'ютером вимагає жорсткої установки робочого часу і розробки санітарно-гігієнічних правил щодо зменшення та профілактики такого роду дій.
Добре, що школяр, який з дитинства орієнтується в комп'ютері, відчуває себе більш упевнено, тому що йому відкритий доступ у світ сучасних технологій.
Погано те, що при недотриманні режиму комп'ютер перетворюється з товариша на ворога. Не можна забувати про те, що все добре в міру.
         Якщо працювати за комп'ютером досить довго, то зорова перевтома може призвести до стійкого зниження гостроти зору (це залежить від якості монітора, змісту зображення і часу роботи за монітором). При грамотній постановці справи навантаження на зір від комп'ютера може бути значно знижена. Основні умови правильної роботи на комп'ютері:
- відстань від очей до екрана має становити 50-70 см.
- не можна працювати за комп'ютером в темряві.
Дитина шкільного віку може проводити за комп'ютером безупинно не більше 10-20 хвилин, після чого необхідно зробити перерву і невелику гімнастику для очей (оптимальна тривалість безперервних занять з комп'ютером для учнів     початкової школи повинна бути не більше 15 хвилин; основної школи - 20 хвилин;  старшої школи - 25-30 хвилин.
Якщо є проблеми із зором, то сідати за монітор можна тільки в окулярах.
Працюючи  за комп'ютером, потрібно дивитися з певної відстані на екран і одночасно тримати руки на органах управління (клавіатура, миша, джойстик). Це змушує тіло прийняти певне положення і не змінювати його до кінця роботи. Через обмежену позу при тривалій роботі за комп'ютером виникають такі порушення:
- захворювання суглобів кистей рук;
- утруднене дихання (винесені вперед лікті не дають вільно рухатися грудній клітці);
- остеохондроз (при тривалому сидінні з опущеними плечима виникає стійка зміна кістково-м'язової системи, а іноді викривлення хребта).
Те, що називається радіацією (гамма-промені і нейтрони), монітор взагалі не виробляє, але розганяє порошинки до величезних швидкостей. Необхідно постійно знижувати кількість пилу в приміщенні за допомогою вологого прибирання.
Комп'ютер вимагає зосередженості. Однак психічне навантаження можна зменшити, коли робити перерви;  необхідно стежити за змістовною стороною роботи. Якщо комп'ютер "зависає" в результаті дії вірусів або поломки носіїв, при збоях програм втрачається важлива і корисна інформація, то це може викликати нервозність, підвищення тиску, погіршення сну ... Не можна так болісно ставитися до таких проявів (комп'ютер - всього лише « залізяка »), потрібно створювати резервні копії файлів, що містять важливу інформацію.
          Іноді комп'ютер не тільки стає для дитини нянею або джерелом знань, але починає емоційно замінювати йому оточуючих людей. Поступово школяр проводить за комп'ютером все більше часу, може розвинутися залежність (розрізняють психологічну залежність від Інтернету і комп'ютерних ігор). Психіка дитини ще недостатньо стійка, деякі комп'ютерні ігри та інформація з Інтернету можуть привести до змін світогляду, перегляду моральних норм і т.п. У більш серйозних випадках можуть виникнути психічні розлади. Потрібно забезпечити дитині умови і можливість в реальному житті отримувати те, що йому може дати віртуальний світ. Реальне життя повинно бути яскравим, насиченим, цікавим.
З огляду на чинники шкідливого впливу комп'ютера на організм школяра (навантаження на зір, обмежена поза, випромінювання і вплив на психіку), батьки можуть допомогти організувати вдома найбільш безпечне середовище при взаємодії з комп'ютером або це зробити можуть самі діти (при достатній самоорганізації).
У зв'язку з цим ми вважаємо за доцільне розробити практичні рекомендації постійним користувачам комп'ютера. Наведемо кілька порад, які містять відомості про те, як убезпечити себе, коли доводиться мати справу з комп'ютером.
Гігієнічні рекомендації щодо  зайнятості дитини на комп’ютері та зменшення  негативного впливу на здоров’я.
1. Обмежити час  користування комп'ютером:
- діти до 6 років - не більше 20 хв.на день;
-  7-10 років - до 45 хв.на день;
- 11-13 років - 1-1,5 години;
14-16 років – не більше 2-х годин на день.
2. Проводити перерви.
    Необхідно привчити дитину періодично через кожні 15-20 хвилин робити перерви  хоча б на 5 хвилин, а через кожні 45хвилин - перерва має становити 10-15 хвилин. При цьому необхідно включити вправи для профілактики зорової втоми, а також проводити  активні рухи для  всього тіла та окрему увагу приділяти кистям рук.
3. Правильно облаштувати робоче місце ( Додаток І ).
Потрібно  придбати спеціальний стіл та стілець для комп'ютера. Розташувати комп’ютер необхідно задньою поверхнею до стіни в добре освітленому мiсцi, але щоб на екрані не було виблискування. Стілець, на якому буде сидіти дитина, обов’язково повинен бути зi спинкою. Його висоту треба підбирати таким чином, щоб монітор був розташований не менше, ніж на відстані 50 см від очей. Мiж корпусом тiла i краєм стола повинен залишатися вiльний простір приблизно 5 см. Руки мають вільно лежати на столі. Під ноги можна поставити підставку, щоб вони були зiгнутi в колінних та кульшових суглобах приблизно пiд прямим кутом.
4.  Налаштувати монітор в світловому режимі.
Необхідно вибрати для монітора оптимальну яскравість, контрастність, без мерехтіння зображення. Прослідкуйте, щоб за замовчуванням стояв досить великий шрифт, а на робочому столі була встановлена картинка спокійних кольорів. 
5.Проводити комплекс вправ гімнастики для очей.
 Необхідно навчити дитину робити гімнастику для очей в ході виконання будь якої роботи, де є зорове навантаження, і нагадувати про  важливість виконання таких вправ для профілактики порушень гостроти зору.
Комплекс   вправ гімнастики для очей.
а) швидко покліпати очима, закрити  їх  та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5-ти.   Вправу повторити 4-5 разів.
б) міцно зажмурити очі, рахуючи до 3-х, відкрити очі та подивитися вдалечінь, рахуючи до 5-ти. Вправу повторити 4-5 разів.
в) витягнути праву руку вперед і стежити очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вказівного пальця витягнутої руки вліво і вправо, вгору і вниз.
Вправу повторити 4-5 разів.
г) подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок до 4-х, потім перенести погляд вдалечінь на рахунок  до 6-ти.
 Вправу повторити 4-5 разів.
д) проводити по 3-4 кругових рухи очима в праву сторону, стільки ж  у ліву. Розслабити очні м'язи, подивитися вдалечінь – рахуючи до 6-ти. Вправу повторити 1-2 рази.
6. У приміщенні, де використовується комп'ютер, необхідне щоденне вологе прибирання. Тому підлогу в ньому не треба застеляти килимом .
7. До і після роботи на комп'ютері слід протирати екран злегка зволоженою чистою ганчіркою або губкою.
8. Вважається, що наші зелені друзі - кактуси - теж допомагають зменшити негативний вплив комп'ютера.
9.. Не забувати частіше провітрювати кімнату.
Для того, щоб запобігти розвитку комп'ютерної залежності у дітей, можна виділити ряд рекомендацій, які повинні допомогти батькам в даному питанні:
 1. Завжди потрібно обумовлювати час гри дитини на комп'ютері і точно зберігати ці рамки. Кількість часу потрібно вибирати виходячи з вікових особливостей дитини.
2. Бажано більше часу спілкуватися з малюком, розвивати в ньому гармонійну емоційну сферу, відвідувати різні заходи, щоб він навчився спілкуванню з різними людьми.
3. Категорично забороняється грати в комп'ютерні ігри перед сном.
4. Необхідно прищепити дитині інтерес до активних ігор і фізичних вправ. Нехай вона рухається і відчуває радість від цього. Адже коли дитина сидить за комп'ютером, і її фізичні навантаження полягають лише в русі мишкою по столу.
5. Необхідно стежити, щоб гра на комп'ютері не підміняла реальне спілкування з однолітками і друзями.
6. Слід проводити обговорення ігор разом з дитиною, вибирати розвиваючі ігри.
7. Потрібно показувати дитині особистий позитивний приклад.

Якщо розвивати емоційну сферу і комунікативні здібності дитини, то, можливо, вона не втече від нас в іншу реальність.
      Робота за комп’ютером та комп'ютерні ігри стають все більш помітною частиною життя підлітка. Заборонити комп'ютерні ігри неможливо, але вжити необхідних заходів потрібно. Дуже важливо запобігти несприятливому впливу комп'ютера на здоров'я учнів. Підводячи підсумок, треба зазначити, що комп'ютеризація освіти має і негативні моменти, які можуть мати несприятливий вплив на здоров’я  школярів. Дослідження в цій галузі проводяться, але їх результати неоднозначні. Для остаточного прояснення ситуації потрібно багато років. Але треба віддавати собі звіт в тому, що не комп'ютер винен в погіршенні здоров’я, а найчастіше наше власне незнання елементарних правил норм гігієни при роботі за ним. І якщо вчителі, батьки і діти будуть дотримуватися вищевказаних рекомендацій, то все ж реально буде зменшено шкоду, що завдає робота за персональним комп’ютером нашому здоров’ю!
 Комп'ютер - не іграшка, а інструмент для корисної діяльності і служити повинен на благо, а не на шкоду людині.


Рекомендації батькам з виховання обдарованої дитини

1. Дитина – це не експериментальний майданчик для психолого-методичних новацій та апробації, це не іграшка і не втіха, не «помічник» на старість.
2. Даруйте дитині батьківську любов, повагу, створіть умови для розвитку, дайте можливість їй жити власним життям. Не задовольняйте власні емоції за рахунок дітей.
3. Допомагайте, але не заважайте їм самим робити свій вибір.
4. Виховуйте дитину як рівну собі, тоді вона буде відстоювати власну думку, поважати інших, буде вільною, талановитою особистістю.
5. Спілкуйтесь частіше з дітьми, намагайтеся бути в курсі їх справ, підтримуйте їх у будь-якій ситуації, пояснюйте існування різних точок зору.
6. Підтримуйте родинні стосунки, влаштовуйте сімейні свята, ігри.
7. Виховуйте дитину в гармонії з природою.
8. Дайте можливість дитині спробувати себе в різних напрямках творчої діяльності, не дозволяйте кидати розпочату справу, доки не отримаєте перших результатів, щоб зробити певні висновки.
9. Спонукайте до праці, примушуйте виконувати певну роботу, навіть інколи за рахунок свого часу.
10. Радійте успіхам ваших дітей.
11. Виражайте свою любов до дітей так, щоб вони її відчули.
12. Пам’ятайте, що любов – це і турбота про інших.
13. Пам’ятайте, що проблеми дитини – це проблеми батьків і починати щось змінювати треба спочатку з себе.

Рекомендації батькам, які бажають розвивати здібності своїх дітей.
1. Не стримуйте розкриття потенціальних можливостей психіки.
2. Уникайте однобокості у навчанні та вихованні.
3. Не позбавляйте дитину ігор, забав, казок, створюйте умови для виходу дитячої енергії, рухомості, емоційності.
4. Допомагайте дитині в задоволенні основних людських потреб (почуття безпеки, кохання, поваги до себе та оточуючих), оскільки людина, енергія якої прихована, найменш спроможна досягти висот самовираження.
5. Залишайте дитину на самоті й дозволяйте займатися своїми справами. Пам’ятайте: якщо ви хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитись без вад.
6. Підтримуйте здібності дитини до творчості й проявляйте співчуття до невдач. Уникайте незадовільної оцінки творчих спроб дитини.
7. Будьте терплячими до ідей, поважайте допитливість, питання дитини. Відповідайте на всі запитання, навіть якщо вони, на ваш погляд, виходять за межі дозволеного.

Немає коментарів:

Дописати коментар